17.5.2014

Älypeli kanille

Eläinkauppoihin on ilmestynyt myyntiin älypelejä kaneille, valveutuneimmat myyjät tietävät, että myös osa koirien älypeleistä soveltuu kanien pelattavaksi. Kuten aiemmin kerroin, päätimme Pinjan kanssa testata mihin älypelistä on. 

Valitsin peliksi Living Worldin pelin, koska sen saa muokattua kolmeksi erilaiseksi peliksi. Pakkauksen mukaan peli sopii kaneille, marsuille, chincilloille ja rotille. 

Pinja on ahkera pelaamaan aktiivointipallolla ja etsimään herkkuja esimerkiksi wc-paperitolloista ja kananmunakennoista. Lisäksi se on uskomattoman luova, eikä luovuta helpolla kun jotain mielenkiintoista (kuten ruokaa) on kiikarissa. Niinpä arvelin, että pieni aivotyöskentelyn vaatiminen herkkujen saamiseksi olisi siitä vain mukavaa. Päätin käyttää älypelissä kauraa, joka on meillä satunnainen herkku. Pinja ei siis syö sitä päivittäin, ja suhtautuu siihen suurella intohimolla. 

Pelin eri tasot ohjeen mukaan helpoimmasta vaikeimpaan.

Herkut laitetaan pelissä monttuihin pelilauden keskellä. Ohjeiden mukaan helpoimmassa tasossa herkkujen päällä on muovinen kansi, joka liukuu. Ihmettelin, miksi tämä olisi helpoin taso. Jotenkin tuntuisi, että kanin on helpompi heittää yksittäinen törppö pois ruuan päältä, kuin hoksata liu'uttaa kantta. Aloitin kuitenkin testauksen ohjeille uskollisesti helpoimmasta tasosta. Peli lattialle ja sivusilmällä tarkkailemaan millon koekaniini loikkii paikalle. 

Pinja tulikin varsin pian katsomaan lattialla olevaa uutta esinettä. Olin tarkoituksella jättänyt pelin niin, että ensimmäiset kaurat olivat puoliksi näkyvissä. Näin Pinja tajusi, että uudesta muovihärpäkkeestä saa ruokaa ja alkoikin heti ratkaista kansitettujen kaurojen arvoitusta :D Eka peli meni tuurilla. Pinja liikutteli kantta kuonolla ja työnsi sitä etutassuilla. Lisäksi se koitti kaivamista ja pelin päällä istuskelua, mutta niillä keinoilla ei tullut kauraa. Kuonolla ja etutassuilla kannen liikuttelu oli aluksi tuuria, mutta toisella pelikerralla Pinja oli jo enemmän jyvällä, miten kantta saa liikutettua.

Kuonolla kannen työntäminen osoittautui aika helpoksi.

Muutaman päivän päästä koitin kakkostasoa. Muovikansi pois ja tilalle perinteiset törpöt kaurapoteroiden päälle. Törpöt ovat suhteellisen napakasti kiinni, ne eivät siis kaadu jos kani kevyesti tökkää kuonolla. Tämä toikin peliin haastetta ja tajusin miksi ensimmäinen taso oli ohjeiden mukaan helpompi. Siinä Pinja tuurilla sai nopeasti kannen liikkumaan, mutta tässä pelissä se ei ensimmäisellä pelikerralla saanut kuin yhden törpön kaatumaan ja kaurat sen alta. Lisäksi aloin epäillä, ettei Pinja haista kauroja törppöjen alta, eikä sillä siis pysynyt mielenkiinto yllä, kun ei hoksannu kauran olemassa oloa. Se hylkäsi pelin aika nopeasti ja meni puuhailemaan pahvilaatikkoonsa.  

Reilusti vaan keskelle peliä ja kaato.

Kolmannessa tasossa peliin vaihdetaan keskelle lisäpala ja törpöt laitetaan liukumaan uraan. Ne liikkuvat suhteellisen helposti sekä kuonolla että etutassuilla tönittäessä (tai päällä hyppiessä). Välillä ne toki ruuhkautuvat samaan kohtaan. Tämä versio taitaa olla oma suosikkini, Pinja taitaa tykätä tässä vaiheessa eniten ykkösversiosta (siitä kun on kauraennätys).

Olisi tietenkin tylsää jos kani oppisikin kuinka peliä pelataan heti. Hyvä siis, että Pinja sai tuuriräpeltää monta kertaa. Olen vakuuttunut, että pikkuhiljaa se oivaltaa miten peli toimii. Nythän olen hämännyt sitä vaihtelemalla tasoja, vaikka se ei ole ensimmäistäkään kunnolla sisäistänyt. Aktivointipallostahan Pinja on älynnyt, että raksut tulee reiästä: se tarttuu hampailla porkkanakuvioon, nostaa palloa ja hakkaa sitä lattiaan.

Älypelin pakkaus ja ohjepaperi (englanniksi).

Älypelistä saa mukavaa pientä puuhaa kanille ja vaikka estettyä raksujen syöntiä kerralla ahmien. Mikään hittilelu se ei meille kyllä ole, mutta joka kerta Pinja on tullut pelaamaan hetkeksi kun pelin lattialle laitan. Pelissä on pohjassa imukupit, joten se pysyy lattiassa eikä luista vaikka kani kaivaa sitä ja hyppii sen päällä. Itse olen tosin pitänyt peliä matolla, jossa se myöskään liikahtele kanin alla. 


 Living World, 3 in 1 - peli: 

+ Muunneltavissa kolmeksi peliksi
+ Ei liu'u kanin alla, imukupit pohjassa
+/- Kuopat aika syvät
- Kani ei voi haistaa ruokia -> menettää mielenkiinnon
- Törpöt ovat aika tiukassa

1 kommentti: