Kävimme viikonloppuna mieheni vanhempien luona kylässä ja Pinja pääsi mukaan, olihan kyseessä kahden yön reissu. Pinjalla on siellä valmiina oma metrinen tehdashäkki, joten se on helppo ottaa mukaan. Lisäksi se saa toki juosta vapaana rajatussa tilassa, vaikka minä koko ajan sitä silloin kyttäänkin, ettei se vain riko mitään (etenkään itseään). Ajattelinkin tässä bloggauksessa käsitellä tarkemmin kanin turvallista matkustusta autossa.
Kanin kuljetus autossa
Kanin kuuluu matkustaa autossa kuljetusboksissa. Ei siis häkissä, vaan pienessä boksissa. Kanin koko vaikuttaa boksin kokoon, mutta esimerkiksi kääpiökaneille sopii hyvin kissojen boksikoko. Pienelle hermeliinille tai jänikselle voi olla vieläkin pienempi loota. Pinja matkustaa Atlas 20 -kuljetusboksissa. Jonsu Clipperin vastaavankokoisessa. Lisäksi omistan Altas 30 -boksin, jota käytin aikoinaan linja-autoillessani kahden kanin kanssa omasta kotoa vanhemmilleni ja takaisin. Oli helpompi laittaa kanit samaan lootaan kuin ottaa kaksi boksia bussiin.
Kanille turvallisinta on matkustaa pienessä boksissa ja niin, ettei boksi pääse onnettomuustilanteessa lentämään minnekään. Muoviset ja metalliset boksit ovat parempia kuin kankaiset. Vaikkei kani söisikään kankaista kantolaukkua, kolaritilanteessa kangas ei anna kanille minkäänlaista suojaa. Muoviset ja metallisetkin kuljetushäkit ovat kolaritilanteessa kovilla ja voivat hajota. Sen vuoksi sillä, mihin boksin sijoitat on väliä.
Mitä kuljetuslaatikko kestää?
Minusta helpointa on laittaa boksi turvavöihin eli pujottaa turvavyö kantokahvan läpi ja kiristää se napakaksi. Kolaritilanteessa näin kiinnitetty boksi voi kuitenkin hajota palasiksi. Turvallisempaa olisi sijoittaa boksi takapenkkien jalkotilaan poikittain tai farmariautoissa on laittaa boksi takakonttiin poikittain takapenkkejä vasten. Täytyy siis varmistaa, ettei boksi lähde liikkumaan takakontissa, saati voi lentää pitkää matkaa onnettomuudessa. Pahimmassa tapauksessa boksi lentää takaa matkustajien päälle.
Rajussa onnettomuustilanteessa muovinen kuljetuslaatikko ei tule suojaamaan kania. Boksin tärkein tehtävä onkin estää kania liikkumasta autossa vapaasti ajon aikana ja näin ehkäistä onnettomuuksia. Kolaritilanteessa sen pitäisi estää (loukkaantuneen) kanin poistuminen autosta, jonka ovi/takakontti on mahdollisesti aennut. Mikäli boksi hajoaa kolarissa, se ei tietenkään estä edes sitä.
Koirien kuljetuslaatikoiden turvallisuutta on testattu kolaritesteissä ja sama pätee laatikoihin, joissa kanit matkustavat. Mielenkiintoisia ja pelottavan havoinnollistavia ovat esimerkiksi seuraavat videot, joissa pitkälti käsitellään koiria, mutta näytetään myös mitä tapahtuu kuljetuslaatikolle kolarissa:
Ainoa kolaritestattu kaneille soveltuva häkki on SleepyPod. Omaa kokemusta minulla ei tuotteesta ole, ja se maksaakin vajaat 200 euroa. Kyseessä on pehmyt häkki, joka kuitenkin näyttää ilmeisen paljon paremmalta kolaritestissa turvavöissä kuin muovilaatikko. Video on tosin valmistajan itsensä Youtubeen postaama, joten tietty kriittisyys lienee sallittua: Sleepypod Crash Test Success
Atlaksen boksissa on mukana kätevä patja. Pinja 2 kk. |
Hyvä teksti! Hyvät videot. Tulipahan taas kateltua törmäystestejä ja varmasti ajelen hiljempaa huomenna. :)
VastaaPoistaTosi mielenkiintoinen postaus! :) Tykkäsin!
VastaaPoista